Nyheter 2005

31.12.05
TAKK FOR DET GAMLE OG GODT NYTT ÅR
I dag var jeg ute på årets siste treningstur, den treningen gikk sammen med de unge Hafrsfjord-jentene. Treningen gikk for det meste på asfalt og grus, men vi hadde en runde i terrenget i Øksnevad skogen. Der viste Hafrsfjord jentene en imponerende teknikk i terrenget. Tydelig at det var noe de kunne skikkelig.

Ellers har noen ting begynt å komme på plass med tanke på neste sesong. Jeg får sykle en til sesong med det Nederlandske laget, og med meg på laget blir også Hege Linn Eie Vatland fra Flekkefjord SK. Så vi blir to norske på samme lag, det er en fordel i forbindelse med ritt og reiser, og ikke minst i forhold til det sosiale. Se mer.

10.12.2005:
Vintertreningen er i full gang
Nå er jeg kommet godt i gang med vinter treningen. Har kommet frem til et program sammen med Geir Larsen (treneren) som jeg føler fungere veldig bra. Kort oppsummert er det en intervalløkt, to styrkeøkter og tre langturer i uken. Der ukene blir gradvis hardere, mens hver fjerde uke blir en roligere uke.

I dag var jeg på dametreningen til Bryne. Der det ikke var samme oppslutning som sist lørdag. Tror været må ta mye skyld i det, regnet fra start til slutt. I dag var det meg og Karin på treningen. Tross været og dårlig oppmøte fikk vi to en veldig koselig tur på 3t 20min.Der turen gikk rundt Frøylandsvannet, Kverneland, Figgjo, Arboreet, deler av høstturløypa, videre rundt Stokkelandsvannet og hjem.

05.12.2005:
OPPSUMMERING AV HØSTSESONGEN
Starten av 2005 sesongen var preget av mange halsbetennelser, som til slutt endte med operasjon av mandlene. Etter operasjonen brukte jeg litt tid til å komme tilbake i form. Men i løpet av august klarte jeg det beste resultatet jeg noen gang har hatt i utlandet. Fikk en 5. plass i Paragorn-owl cup i Tyskland.

Etter Paragorn-owl cup reiste jeg direkte til Holland for å være med landslaget på Holland ladies tour. De to første etappene gikk ganske bra, men fikk det ganske tøft på den tredje etappen. Etter en sesong med mye sykdom var jeg ikke i god nok form til å sykle etappe ritt.

Jeg fikk ikke syklet så mange norske ritt, mistet bl.a. NM som gikk samme dag som jeg opererte. I Norges cupen fikk jeg med meg tre ritt; Østfold 2-dagers og Lørenskog Bula Petit Prix der jeg ble nummer to på gaterittet begge plassene. Det siste Norges cup rittet jeg fikk med meg var Jæren sykkelfestival der jeg ble nummer tre sammenlagt.

08.08.2005:
Nå er jeg kommet hjem fra Nederland, der jeg har syklet 11 gateritt på 16 dager.

Det beste resultatet kom siste dagen med en 18. plass.
Fra slutten av juli til begynnelsen av august går det gateritt nesten hver dag i Nederland. Dermed er det mange jenter som reiser til Nederland for å gjøre de siste forbedelsene til høst sesongen der. I tillegg til mange hollendere på startstreken stilte der jenter fra Sverige, Danmark, Tyskland, Belgia, England, Frankrike, Italia, Indonesia, Australia og USA. På det meste stilte det 130stk til start, med bl.a. fjor åre  ts VM vinner (Judith Arndt) og OL vinner (Sara Carrigan).
Til helgen sykler jeg enten Norges Cup i Lørenskog eller Lysebotn-Bryne. Deretter reiser ned til Nederland for å sykle et 3dagers etapperitt. Og uken etter blir det et etapperitt i Tyskland.

25.07.2005:
CRITERIUMS RITT I NEDERLAND FRA 22/7-7/8
For øyeblikket er jeg i Nederland sammen med Linda Larsen (Kristiansand CK og Vitron Wilstra Lorini). Vi to skal være her i litt over 2uker for á sykle criteriumsritt.

Vi har allerede kommet i gang med to ritt. Der Linda har startet veldig bra med en 21. og 25. plass.

Jeg for min del slet første dagen med farten, men allerede dagen etter gikk det bedre. Satt greit med feltet i starten, men etter ca 10 av 50 runder var jeg med i et velt der jeg stupte over sykkelen. Det resulterte i skrubbsår i ansiktet, skulderen, albuen og hendene. Sykkelen fikk seg også en smell. Fikk stå over to runder for á fikse sykkelen så godt som mulig, fikk rettet styret og justert gearet sånn halveis. Men setet hadde fått seg et trøkk og sunket 5-6cm, merket ikke det fór jeg var i gang igjen. Stivnet mye mot slutten av rittet og mistet feltet.

I dag er det heldigvis fridag, føler meg litt forslått, men stiller til start i morgendagens ritt som er Wielerspektakel Boxmeer "Daags na de Tour".

10.07.2005:
U6 CYCLE TOUR 11-16 juli
I dag reiser jeg til Sverige, der jeg skal være med på U6-cycle tour som er et 6dagers etapperitt. Det er det største etaperittet som er for damer i Norden. Foreløpig er det påmeldt 55stk i damer elite. Der 17 av dem er norske. I tillegg stiller det syklister fra Sverige, Danmark, Finland, Tyskland og Nederland.

I fjor ble jeg nr 14 sammenlagt, med 5. plass som beste etappe resultatet. Det hadde vært kjekt å klart å forbedre det, men med den siste tidens forberedelser tviler jeg på at det lar seg gjøre.

Den 7. mai reiste jeg hjem fra Nederland med halsbetennelse. Den gang var planen å være hjemme i 3uker, men det viste seg at halsen ble bare mer plagsom. Jeg slet med hovne mandler i etterkant av halsbetennelsen, noe som har gjort at jeg har slitt mye med pusten på ritt og treninger. Etter å ha "hanglet" i mai og juni fikk jeg operert vekk mandlene den 22. juni, og måtte holde meg helt i ro i 2uker etter operasjonenen. Så nå er jeg nettopp kommet i gang med treningen igjen.

U6 cycle tour er også et ritt for barn og ungdom, så Robin (11år) og Siren (7år) som jeg er tante til, skal også være med og sykle ritt.

05.05.2005:
LEKKERKERK 60km gateritt
Løypen var forholdsvis teknisk enkel, med lange strekk og få svinger. Noe som også gjorde at farten ble høy. Jeg har nå begynt å få til farten på flatene, og plasseringen i feltet begynner å bli bedre. Klarer nå å sitte i den fremre delen.

På dette rittet var jeg med og kjempet i teten helt til de to siste rundene. Med sår hals ble avslutningen for hard for min del, så jeg kom nesten sist over målstreken av de som var igjen i tetfeltet, ble rundt 35-40 av 90stk.

Jeg fikk klar beskjed av laglederen at jeg måtte komme meg til legen, siden jeg hadde slitt med sår hals siden sist ritt som var lørdag 30/4. Det viste seg at jeg hadde halsbetennelse og hovne mandler, og må gå en uke på pencelin. Så rittet på lørdag må jeg stå over. Planen var å reise hjem etter rittet, så nå får jeg litt bedre tid på hjemreisen siden jeg kan kjøre fra morgenen av (for å prøve å se noe positivt i å være syk).

Den neste perioden blir hjemme, der jeg bl.a. skal være med på Norges-Cupen i Østfold den 21-22.mai. Deretter reiser jeg til England den 27.mai for å sykle etapperitt med laget Vitron-Wilstra.

30.04.2005:
66e RONDE VAN GELDROP,
65km gateritt
Der var ca 100 jenter på startstreken, noe som er veldig vanlig på gateritt her i Nederland.
For min del gikk det veldig bra i litt over en time. På det tidspunktet var feltet godt over halvert, vi var ca 30jenter igjen i feltet. Så ble det fullstendig stopp for min del, mistet feltet og var helt "tom".
Før start følte jeg meg litt uvel og hadde vondt i hodet, men tenkte at det var nok det brå væromslaget. Fra å ha vært rundt 10-15grader i mange dager, hadde temperaturen steget til 25grader. Men det var nok ikke væromslaget som gjorde at jeg følte meg uvel. I løpet av noen få timer etter rittet fikk jeg både feber og vondt i halsen. Så det var nok kanskje årsaken til at det stoppet helt opp for meg underveis i rittet.
Nå får jeg håpe det forsvinner like fort som det kom. Jeg har nytt ritt på torsdag og lørdag. Før turen går hjemover for å ha en treningsperiode.

23.04.2005:
RONDE VAN ZOETERMEER
I dag var det 60km gateritt, 40runder på 1,5km. Rittet gikk unna på 1t 24min, så snittfarten var på over 40km/t. Jeg ble nr 16.

En gruppe på 6ryttere kom avgårde 5runder før slutt, med i det bruddet var bl.a. hun engelske på laget jeg sykler for, Leda Cox. Hun ble nr 6. Vinneren av rittet var Suzanne de Goede, 2. Arenda Grimberg, 3. Sara Carrigan (Aus).

Blir en tatt igjen med en runde er en utav rittet, i dag kom ca 30stk til mål. Ingen av de andre norske jentene kom til mål.

Jeg er godt fornøyd med å endelig klare å kjempe meg frem i feltet. Selv om jeg vet hvor viktig det er å sitte i den fremre delen av feltet, hjalp det godt at Geir Larsen ringte dagen før og sa at jeg måtte skjerpe meg, og kun fokusere på å komme meg frem i feltet.

mvh Tone

19.04.2005:
Denne helgen skulle jeg egentlig ha syklet 230km med ritt, for meg ble det 4km...
Lørdagen kom jeg meg aldri til start. Fikk omgangssyken på fredagskvelden, og det varte utover natten. Dermed valgte jeg å stå over lørdagens rittt, og spare kreftene til søndagens ritt i Belgia.
Men søndagen gikk heller ikke som planlagt, etter 4km punkterte jeg på bakhjulet, dermed var jeg utav rittet.
Så jeg håper det blir lengre ritt på meg neste helg..:-) Lørdag er det 60km gateritt i Zoetermee, og 120km fellesstart i Sneek på søndagen. (Begge rittene er i Nederland)

Tone

11.04.2005:
RONDE VAN DRENTHE 8-10 APRIL

Ronde van Drenthe er et 3dagers UCI-ritt, med ca 200 jenter til start. (Så det var ca samme antall som var med på vårslippet:-). Så det kan føles ganske kaotisk når alle prøver å kjempe om å sitte i fremre del av feltet. For meg er dette en helt ny måte å sykle rittt på. Hjemme på et Norges cup ritt er vi maks 20jenter på startstreken. Så min største utfordring er å lære å plassere meg i feltet. Heldigvis skal jeg få sykle mange ritt med laget jeg er på, så jeg kan få muligheten til å lære det.

1. etappe som var 75km ble jeg nr 108 med samme tid som vinneren. 111stk fulgte feltet til mål, derav 3 fra det norske landslaget og 2 til fra mitt lag Vitron Wilstra Lorini. Lene fikk en kjempe bra plassering, og ble nr 8. De andre norske ble:

73 Helene Tveter
79 Aud Kari Berg
122 Linda Larsen 1min 45sek etter
140 Linn Torp 5min 44sek etter
145 Anette Lysebo min 44sek etter
Linn og Anette klarte tidslimmiten med 16sek, mens Wenche Elvsveen røyk ut.

2. Etappe 128 km ble ganske vilt, der en i løpet av de første 15km syklet noe av rittet på sykkelsti. Med ca 150stk ble det ganske trangt om plassene, som også førte til flere velt.

De norske ble:
79 Helene Tveter 11min 31 sek etter
80 Linn Torp 11.31 etter
103 Aud Kari Berg 16.40 etter
106 Lene Byberg 16.40 etter

Mens jeg og Linda Larsen var ganske nærme på å klare tidslimmiten, men hadde ikke sekundene på våres side i dag. I tillegg røyk Anette Lysebo ut, og 3 stk fra mitt lag.

3. etappe 130km, ble for min del sett på fra sidelinjen. Ved 6km var allerede Linn bak feltet, og ved 50km var Aud Kari og Helene av. Lene syklet inn til en imponerende 15.plass på siste etappen, mens de tre andre norske røyk ut på tidslimmiten. Fra mitt lag startet det to stk i dag, og begge kom seg til mål innenfor tidslimmiten.

Neste helg er det igjen nye ritt. På lørdagen skal jeg sykle Ronde van Gelderland som er 140km fellesstart, mens søndagen blir det UCI-ritt i Belgia, GP Wallonie.

03.04.2005:
LENE VANT RONDE VAN OPLOO 3.APRIL 2005
I dag var det 60km criteriumsritt i Holland, med fem norske jenter på startstreken (Lene Byberg, Linda Larsen, Aud Kari Berg og Wenche Elvsveen og meg-Tone Hatteland). De fire andre representerte det norske landslaget. Lene kom med i et brudd sammen med ei annen jente ca halvveis i rittet, og det bruddet holdt helt inn. Lene vant spurten. Veldig sterk sykling av Lene.

Jeg, Aud Kari og Linda havnet i felt nummer to. Vi tre var like "heldig" da de trakk om posisjonene på startstreken, hvor vi tre ble stilt opp blant de 20siste, så med 100 jenter i ei løype på 1,5km klarte vi ikke å komme oss frem før feltet delte seg. Det delte seg allerede i tredje runden. Wenche havnet i det tredje feltet.

Laget mitt skulle egentlig syklet ronde van Vlaanderen i dag, men vi var ikke godt nok rangert til å få starte. Dermed valgte laglederen våres at vi i går skulle trene i løypene til neste helgs etapperitt, slik at vi er best mulig forberedt, fordi mye av rittet går på brostein. Så i går hadde jeg rett over fem timer på sykkelen og ca femten mil. Ikke akkurat den måten jeg pleier å trene dagen før ritt.

Neste helgs ritt er Ronde van Vlanderen som er et 3etappers ritt med UCI-status.

28.03.2005:
Ritt, Westkeerke
Da var sesongens første ritt unnagjort. Løypen var på 6,5km x 13runder, med smale veier og mange svinger ble det ei teknisk krevende løype med stor fart (40km/t i snitt).

Med over 80jenter (fra Belgia, Nederland, Frankrike og Tyskland) på startstreken syntes jeg det var vanskelig å plassere meg i feltet. Men det gikk seg til etter hvert i rittet, før jeg havnet på "tampen" igjen mot slutten av rittet. Og med 6km igjen til mål måtte jeg slippe tetfeltet som da bestod av ca30-35stk.

Jeg hadde 181 i snittpuls (som også er terskelen min), og 200 i makspuls, var det en hard sesongdebut på rett over 2t. Jeg følte at jeg manglet fart i kroppen. Men med sykdom i kroppen for to uker siden som gjorde at jeg ikke fikk trent så mye fart/hardt som det var planlagt, så jeg tror farten kommer i løpet av de neste rittene:-)

Vinneren av rittet ble Debby Mansveld som sykler for Vlaanderen (samme lag som Anita Valen).

24.03.2005:
TRENINGSLEIR, GRAN CANARIA
Fra 9.mars til 23.mars var jeg på Gran Canaria for å gjøre de siste forberedelsene til sesongstart. Vi var en stor gjeng (19stk) fra forskjellige klubber her i distriktet; Bryne, Ålgård, Sandnes og Hafrsfjord. I tillegg var Wenche Elvsveen fra Brummundal med.

Starten på oppholdet ble ikke helt som planlagt for min del, den tredje dagen våknet jeg med vond hals. Dermed valgte jeg å stå over treningen den dagen, og de neste dagene tok jeg noen rolige treningsturer på 3-4t.

I uke to av oppholdet fikk jeg kommet bedre i gang med den treningen som var planlagt på forhånd av Geir Larsen (som trener meg i år). Jeg fikk gjennomført 4økter med intervall og 2 langturer/restitusjon. Dermed håper jeg at farten og formen er i ferd med å komme, for på søndag starter sesongen med et ritt i Belgia.

20.02.2005:
Treningsleir i Lloret De Mar, Spania uke 7 i 2005
Jeg har vært på treningsleir med Vitron Wilstra Lorini. Laget består av 15 ryttere, der to er fra England og 12 er fra Nederland.

På treningsleiren var vi 12 ryttere, ei nederlandsk og ei engelsk hadde på forhånd meldt forfall. Mens hun andre fra England meldte forfall i tolvte time pga sykdom. Dermed var jeg den eneste som ikke forstod Nederlandsk....

Treningsoppholdet var veldig bra, og vi var heldig med været. Der var strålende sol hver dag. Temperaturen var veldig lav fra morgenen av, men steg i løpet av dagen til ca 15 grader.

Treningene var ganske varierte; rolig langtur, hurtig langtur, bakkeintervaller, hurtig tråkk, lagtempo, individuell tempo bestod de forskjellige øktene av. Der den lengste og hardeste dagen bestod av to økter. Den første økten bestod av intervaller og totalt ble det 2,5t på sykkelen. Andre økt bestod av langtur på 3,5t. 6t på sykkelen i løpet av en dag er ikke det jeg er mest vant til... Totalt bestod treningsuken av 6dager med totalt 23t og 565km

Ellers er sesongplanen frem til NM satt opp. Jeg er så heldig at jeg er 1 av de 5 som utgjør "stammen" i laget. (Det er meg, Leda Cox og Michele Ward fra England, Ilona Valkenburg og Famke Kweekel fra Nederland som er de fem). Vi fem skal sykle de fleste av rittene laget skal delta i frem til sommeren, laget kommer til å stille med 6-8ryttere på rittene.

Den første måneden er planen slik i 2005:
28.mars Criterium i Nederland, eller fellestart i Belgia (ikke bestemt enda hva laget skal delta på)