Nyheter 2006

01.04.2006
VÅRTUREN, bedriftsritt

I dag var det vårturen som stod for tur. I bedriftsklassen vant Helge Løge, fra Bryne CK. Jeg var alene jente som syklet to runder, men hyggelig å se at det var noen damer som stilte til start og syklet en runde. Mor stilte opp som fotograf og fikk tatt noen bilder fra rittet. Se mer.

26.03.2006
LAG PRESENTASJON Talent Team Twente
Den 21. mars hadde laget, Talent Team Twente, lagpresentasjon. Jeg og Hege Linn Eie Vatland var da på treningsleir på Gran Canaria. Laget består av 7 nederlandske jenter, ei fra Østerrike, og 3 norske (meg, Hege Linn fra Flekkefjord og Linda Larsen fra Kristiandsand). I tillegg har laget et rekrutteringslag med 4 unge lovende jenter fra 15-17år.
mvh Tone

24.03.2006
Sesongplan
Sesongplan for 1 halvår 2006 er satt inn. Les mer.

Hjemme igjen
Det ble en brå overgang å komme hjem fra Gran Canaria. Fra 20-25 grader om dagene der nede, full fokus mot syklingen, og å nyte livet sammen med de andre på turen. Til å komme hjem til 0 grader og snø, stå opp kl 05 om morgenen for å gå på jobb før jeg kan få trent.
Jeg har nå lagt ut bilder fra de siste dagene, så dere kan se hvor fint vi hadde det. Slik at enda flere kan bli fristet til å være med til Gran Canaria neste år.

Hilsen Tone

22.03.2006
Pressemelding
Både Stavanger Aftenblad og Jærbladet hadde satt inn pressemeldingen om treningsleiren til Tone. Nettversjon.

21.03.2006
Tone Hatteland hjemme igjen etter vellykket treningsleir. les mer.

18.03.2006
Gran Canaria, Mars 2006
Nå nærmer det seg slutten av treningsleiren på Gran Canaria, og selv om det blir litt kjipt å reise hjem til kulden skal det bli godt å komme i gang med ritt.
Jeg har fått trent godt her nede, for første gang her nede har jeg fulgt mitt eget opplegg og ikke bare ”diltet med” de andre. Jeg har vært med på langturer med de andre sånn cirka annenhver dag, men resten av tiden har det vært en fin blanding av lange harde ”tempo” -økter, spurter, og korte intense intervaller. På torsdag kjørte jeg en test på 10km tempo, og endte på tiden 15:18 som er personlig rekord. Som motivasjon hadde jeg Karl jagende bak, han startet ca et halvt minutt etter meg og endte på
15:02 som også er hans personlige rekord. Vi kjørte også to ganger til etter denne testen (med ca 3-4 minutter mellom hver), og den siste mila gikk på 15:48 (Karl 15:56 hehe).
Mitt første ritt blir den Danske cup åpningen 9.April (Victoria Cup). Etter det drar jeg videre til Holland for å stille på startstreken til Ronde van Gelderland som er et UCI-ritt.

Hilsen Tone

13.03.2006
Gran Canaria, Ferie/Treningsleir Mars 2006
Nå er første del av treningsleiren unnagjort, etter en hard start er det bare en liten trilletur på programmet i dag. Min trener Geir Larsen har sendt med et variert program med miks av langturer og intervalløkter, med spurttrening innimellom. Den første uka har det blitt nesten 20 timer.
Utenom den seriøse delen er det bare å nyte det fine været og naturen her nede. Vi har hatt jevnt ca 25 grader og oppover.
De som er her utenom meg selv, er Karl Lima og Torunn Reime fra Bryne, Karl Johan Pedersen, Conn Kvarme, Eirik Kårstad og Jan Ivar Nygaard fra Sandnes Sykkelklubb, og Gunnar Svendsen fra Hafrsfjord. Arild Toft, også fra Hafrsfjord, er ventet på Onsdag.
I går traff vi også en gjeng fra Flekkefjord Sykkelklubb, som ble med oss på tur. Her var bl.a min klubbvenninne i Holland, Hege Linn Eie med. De hadde også med seg Karleif Auestad fra Bryne. Anskar Tveit fra Hafrsfjord bor i Puerto Rico, ca 45min unna på sykkel, og han har også vært med på tur.
Sykkelturene her ligger ofte på 3-4 timer, og selv om det ikke blir så mange mil, blir det mange høydemeter. Av uhell har vi bare hatt et kjedebrudd og 3-4 punkteringer så langt (Alle sammen Torunn, på bakhjulet
J). Karl Johan Pedersen fikset kjedebruddet på under 10 minutter, imponerende.
Vi har også hatt noen skikkelige fartsetapper i medvinden fra flyplassen tilbake mot Playa del Ingles.
Det har vært karneval her i Playa mens vi har vært her, et fantastisk bråk og en utrolig synsopplevelse. Heldigvis for
nattesøvnen er den nå over. Noen av oss ble også utsatt for lommetyver, nevner ikke navn. Men det er ingen vits i å prøve å ringe Gunnar Svendsen for øyeblikket.
I dag skal vi dra til en stor sykkelbutikk som heter Dekathlon, utenom det skal vi bare late oss.

Se bilder fra turen!

Hilsen Tone, 13.Mars 2006.

25.02.2006
JENTETRENING

I dag møtte vi klokken ti på Bike Brothers, der turen gikk til Bore. På Bore var det fem stk som møtte direkte der. Så totalt var vi 11stk fra 10år og oppover, det var jenter/damer med fra sykkelklubbene Hafrsfjord, Stavanger, Sandnes og Bryne.
Fra Bore syklet vi til Borestranden, videre til Hellestø. Underveis fikk jentene forskjellige tekniske utfordringer som denne ruten gir, som bl.a. hengebru, steinet underlag og sanddyner.
På Hellestø var det en liten overraskelse i treningen. Mor (Ruth Hatteland) hadde stilt seg opp med skoleboller, sjokoladekake og saft til alle som var med.
Fra Hellestø gikk turen tilbake til Bike Brothers på asfaltveier via Ræge.
Tone Se bilder.

24.02.2006
Nå begynner snart landeveisesongen.
I denne uken har jeg fått trent ute på den nye racer sykkelen min, en Bros Carbon. Det er en herlig følelse å komme ut på raceren, den får terrengsykkelen til å føles som en traktor. Det er bra Østlendingene er så glade i snø at de tar all snøen, slik at vi slipper den:-)
8. mars setter jeg meg på flyet til Gran Canaria. Jeg gleder meg til to ukers trening i sol og varme. Jeg reiser sammen med lokale veteraner fra forskjellige klubber her i distriktet, og fra Bryne CK reiser Karl Lima og Torunn Reime. Den 12.mars kommer Hege Linn Eie Vatland fra Flekkefjord også ned. Etter Gran Canaria reiser jeg og Hege Linn til Holland for å sykle ritt, vi kommer til å reise rett før påsken starter.
Til lørdag skal jeg ha ny jentetur med jenter i all alder. Håper det er mange som har anledning til å stille selv om vinterferien starter til helgen. Jeg har fått mor til å stille... Men jeg klarte ikke å få henne med på sykkel, så da er det noen av Bryne damene som kan tenke seg hva vi kan ha i vente på lørdagens trening:-)

19.02.2006.
Treningstur med Tone Hatteland - lørdag 24. febr
Igjen inviterer Tone jenter i alle aldre til å være med på en rolig 2 timers treningstur på terrengsykkel (det går bra med hybridsykkel også). Les mer.

29.01.06.
JENTETRENING nr 2
I dag var det den andre jentetreningen. Det var veldig kjekt å se at alle som var på den første treningen også stilte i dag. Og enda kjekkere at vi var flere denne gangen. I dag var vi fem jenter fra 10-15år og 4 voksne.
Turen gikk til Kvål via Sandvedparken. På Kvål tok vi og syklet bedriftsritt løypa. Der den første runden ble syklet samlet, og den andre runden i valgfritt tempo. Derifra gikk turen videre til Vagleskogen, der Borgny utfordret jentene til en konkurranse om hvem som klarte å komme lengst opp uten å være nedi med foten. Bakken var bratt med noen tekniske partier. En utfordring jentene tok veldig bra og klarte nesten å komme helt opp. Ikke fullt så bra gikk det med de voksne...:-) Etter en liten runde i Vagleskogen gikk turen tilbake til Bike Brothers via Malmheim. Se mer.

10.01.06
Jentetur
"Tone Hatteland har velvillig stilt seg til rådighet til å lede enkelte fellestreninger for jenter fra alle lokale sykkelklubber. Nyttårsaften 2005 ble den første treningsøkten gjennomført og jentene som var med syntes dette var et kjempebra tiltak. Vi vil på disse nettsidene og på Tones egne nettsider opplyse om sted, dato og tid. Treningene vil passe for jenter i alle aldre fra ca 10-11 år (avhengig av kapasitet). Førstkommende trening vil finne sted søndag 29. januar kl 10:00 med oppmøte ved Bike Brothers." Kilde: www.sykkelcupen.org

08.01.06
Bedriftsritt i Espelandskogen
Årets første ritt i Rogaland ble arrangert i Espelandskogen med 37stk til start. Rittet ble vunnet av Arnstein Nagel foran Jon Øystein Bergseth og Johan Hegland. Beste Bryne rytter ble Helge Løge på en fjerde plass.
I dame klassen var vi to stk til start. Jeg og Johanne Therese Bergseth kjempet lenge om seieren. Jeg fikk et lite forsprang på grusveiene, mens Johanne Therese kom opp i ryggen på de tekniske partiene. På tredje runden fikk jeg en litt større luke som jeg holdt inn til mål. Til sommeren blir Johanne Therese senior, så vi to vil nok få mange gode og harde konkurranser mot hverandre fremover. Se bilder.

Ellers har laget jeg sykler for i Nederland skiftet navn til Talent Team Twente, og fått seg ny hjemmeside: http://3t-ladies.megaghost.nl/ Og draktene vi skal ha er veldig lik Bryne trøya:-)